TIPS TILL MANAGED SERVICE PROVIDERS


Inspiratören, affärsutvecklaren och MSP-experten Richard Tubb har hjälpt många företag komma igång med IT som tjänst. Tubb talade på Infinigates europeiska event MSP Congress och gav sin definition av vad som definierar en MSP och tipsar om 5 misstag man bör undvika... 

Vill du komma igång med IT-säkerhet som tjänst?

Kontakta Infinigate

Definition av MSP

Exakt vad som definierar en Managed Service Provider finns inte skrivet i sten, Richard Tubb delar sin åsikt baserat på många års erfarenhet. Vad tycker du?

1. 24x7x365 övervakning och underhåll och använder ett RMM-verktyg (Remote Monitoring & Management) för att kunna utföra effektiv support.

2. Fast avgift för teknisk support ("all you can eat" men oroa dig inte; kunderna vill inte sitta hela dagar i supportsamtal i onödan, de har annat för sig.)

3. Leverantörssupport (låt inte kunder bli frustrerade genom att hänvisa dem till den ena instansen efter den andra)

Håller du med?

5 misstag att undvika

#1  Att inte dokumentera (detaljer om kundernas nätverk, processer, checklistor etc.)

#2 Att inte använda ett PSA-verktyg (Professional Service Automation verktyg bör implementeras tidigt för att hålla koll på alla ärenden, tiden som spenderas mm. "Manage your business based on metrics not on gut feeling.")

#3 Att inte fokusera på kärnverksamheten (Gör inte allt! Bygg allianser med kollegor i branschen för att kunna bredda ditt erbjudande mha av samarbeten.)

#4 Att inte ta tillräckligt betalt (arbeta med kunder som respekterar din kunskap och ditt värde)

#5 Att inte be om hjälp (omvärldsbevaka, var med i user groups, dela best practise och utmaningar)

Läs mer