+46 18 65 55 85 Mån-fre 09:00-16:00

Hej Fredrik Lundberg, ny kanalansvarig hos SecurID


Cybersäkerhetsföretaget RSA har delat upp verksamheten i 4 separata affärsenheter. Men kanalfilosofin är densamma. RSAs flaggskeppsprodukt SecurID för säker inloggning och lösningarna för identity governance life cycle finns under divisionen SecurID. Vi fick ett samtal med Fredrik Lundberg, ny nordisk kanalchef för SecurID. 

-Vad är mest spännande med att arbeta med autentisering och identitetsäkerhetslösningar idag?

-Det finns en enorm marknadspotential! Per definition finns det inga säkra lösenord och IT-kriminaliteten ökar som aldrig förr. Den nya RSA-divisionen SecurID har mycket stort fokus på innovation och utveckling. Så det som ska bli mest spännande är att möta partners och kunder och prata om hur vi kan hjälpa till företag få en tryggare digitaliseringsresa.


-RSA har ny form och har delat in verksamheten i 4 separata affärsenheter. SecurID är en av dessa enheter. Vad betyder det för kunder och återförsäljare?

-Vi investerar stort i både produktutveckling och R&D, men även i marknadsföring av SecurID som den långsiktiga och pålitliga plattformen för identitetshantering.

För återförsäljaren är det viktigt att veta att vi, precis som tidigare, gör affärer tack vare och med hjälp av kanalen. Därför är kanalen oerhört viktig. För att våra partners ska vara bekväma med att arbeta med våra lösningar är utbildning viktig. Därför erbjuder vi möjlighet att utbilda och certifiera sig utan kostnad.

Innovation står högt på agendan även långt framöver. Till exempel har vi nyligen släppt en ny molnlösning som heter SecurID Governance & Lifecycle Cloud. Återförsäljarna kommer att ha ett tydligt erbjudande att bära ut till sina kunder.


-Du är kanalansvarig i Norden för SecurID, vad ser du mest fram emot?

- Jag och mitt nordiska team ser fram emot att komma in i hetluften. Alla verksamheter behöver ha en plan för identitetshantering. Att ha koll på att du är du och vem som har access till olika resurser är viktigare än någonsin. Användarna måste kunna verifiera sin identitet.

Vi ser fram emot att träffa kunder och partners och sprida kunskap om identitetshantering. Vi kan hjälpa kunder få en säkrare framtid.

Vare sig verksamheter har sin infrastruktur i molnet, lokalt eller i en kombination av de båda (hybridlösning) ska kunderna kunna känna sig trygga med att deras identitetslösning skyddar användarna. Företagen måste kunna göra sin förändringsresa i den takt de vill och säkerhetslösningarna ska kunna växa och förändras tillsammans med företaget så att man slipper göra en rip & replace.


-Jag kommer att tänka på låten med Arja Saijonmaa – vem är du vem är jag…

-Haha ja det kan jag förstå. Säker inloggning och identitetshantering har mycket riktigt att göra med att vara säker på vem som är vem när man loggar in. Men det har även med säkerhetskrav och regelefterlevnad (compliance) att göra. Vi vill undvika charader och gissningslekar till varje pris.

-Tack för samtalet Fredrik Lundberg!



Om Infinigate

Infinigate grundades 1996 och var då den första värdeadderande distributören i Europa som fokuserade enbart på internetbaserade lösningar. Sedan 2002 har Infinigate koncentrerat sig på distribution av IT-säkerhetslösningar för att skydda nätverk, data och applikationer.

Infinigate fokuserar sitt erbjudande på nytänkande och marknadsledande lösningar som kräver kunskap och expertis. Produktportföljen kompletteras av ett brett serviceerbjudande inom sälj, teknik, marknadsföring och utbildning. 

Infinigate har verksamhet i 11 europeiska länder (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike). Moderbolaget är baserat i Schweiz. 

För mer information välkommen att kontakta: 

Peter Strand, VD, Infinigate Sverige
0708-65 10 38 el. peter.strand@infinigate.se

Anna Ohlström Ferm, Marknadschef, Infinigate Sverige
0708-65 10 23 el. anna@infinigate.se